Backstugans Vänner
med målsättning att värna bygdens kulturvård och historia
Startsida
Protokoll
Program 2023
Efterlysningar
Kulla

Stadgar

Vägbeskrivning

Kullabiblioteket

Broschyr om Kulla

Verksamhets-
berättelse för åren 2017 - 2019

Bilder från årsmötet 29/3 i församlingshemmet

Ett 20-tal medlemmar hade dykt upp till församlingshemmet och årsmötet denna mycket soliga och varma lördag alldeles i slutet av mars när sommartiden stod för dörren.

Flera intressanta frågor avhandlades på årsmötet bl.a. Hur ska vi förvara de gamla potatissorterna som odlas i sommar? Hur ska vi bevattna landen i sommar, om torkan sätter in även i år? Vad har hänt på Höljebacka och vad kommer att hända härnäst? Diskussionerna gick fram och tillbaka och Lena försökte finna en del lösningar tillsammans med de församlade. Lena drog också hela historien om Höljebacka (den medeltida kyrkplatsen) och det kommande mötet om platsens framtid i början av april. Studiecirkeln ”Inför kulturvård i Upphärad” påbörjar i april arbetet med Höljebacka.

Som avslutning på årsmötet avtackades Aina Magnusson för sitt 7-åriga arbete som föreningens kassör.

Efter årsmötet kunde de församlade, nu ca 40 personer, köpa bröd från Södergårdens Vedugnsbageri och den ständiga bagerskan Marie Dahlman. Goda smörgåsar serverades gjorda på Maries bröd och under tiden kunde man blicka runt i lokalen på PRO:s målargrupps tavlor som fanns uppsatta på stafflier tillika också fotokonst av Ingemar Carlson och Roy Nilsson. Musiken framfördes av Maria Calmestrand som sjöng egna låtar och spelade piano.

När alla var mätta och belåtna var det så dags för John ”Kållebråten” Olsson som berättade om hur det var när han som 21-åring var med och vaktade tyska soldater på Backamo. Soldaterna var sysselsatta med att bygga ett flygfält och gjorde sig redo att varje dag marschera under sång från barackerna till sin arbetsplats. John berättade mycket gripande om den lille pojken som varje dag stod och vinkade till soldaterna som tågade förbi. En dag stannade hela gruppen framför den lille och en av soldaterna överlämnade en trähäst till pojken. Ca 60 år senare lyckades den lycklige hästägaren spåra upp hästtillverkaren i Tyskland som återvände till Backamo och kunde träffa både hästen och dess ägare.

Ungefär en månad senare skulle tyskarna överföras till ryska fångläger. Det blev en väldig oro i lägret och många tyskar skadade sig svårt för att slippa åka. Man högg sig i ben och fötter, någon lyckades nästan hugga av sig foten med hjälp av en skarpslipad yxa. Makabra scener utspelade sig på Backamo. Ett hundratal människor skadade sig med knivar eller rakblad bara för att slippa åka. Det blev många och hårda år i fångenskap för soldaterna och det var brutna män som återvände till sitt hemland Tyskland efter många och hårda år i ryska fångläger.

Du som missade den fantastiske berättaren John i lördags får en ny chans. Den 10 augusti kommer den pigge 90-åringen till Kulla och berättar vidare om sitt liv. Hela berättelsen om Backamos fångläger kommer också att återges i Kullabladet 1/2015, så missa inte det. Man kan framföra en stilla undran om hur det ”neutrala och så demokratiska Sverige” kunde utföra en så avskyvärd handling som utlämningen av de tyska soldaterna till Ryssland i november 1945.

Vill du bli medlem
100:-/år