Kathleen berättar om bonadsmålarkursen, bilder från deltagarnas textilutställning från “mormors tid”
|
Lördagen den 22 augusti besökte jag Kulla och berättade om bonadsmålarkursen som finns vid Unnaryds bonadsmuseum och hembygdspark i Hylte kommun.
I ett strålande vackert sensommarväder hade ”Kulla” även inbjudit sina besökare att ta med broderade bonader, dukar, linne mm från ”mormors tid”. Det blev en fantastisk utställning ”i det gröna”. På berghällar, grästuvor och upphängda i träd fanns generationers broderade textilier att beundra.
Jag började med att berätta om hur jag fick reda på att denna unika målarkurs i Unnaryd existerade. Det var sommaren 2009. Efter rekommendationer och lite praktiska råd bestämde jag mig för att, sommaren efter, tillsammans med min dotter Evelina som bor i Unnarydsbygden, pröva på denna ålderdomliga målartradition där man målar med äggtempera på linneduk.
Sue Prince, konstnär från England är kursledare. Hon var, för flera år sedan, med på en studieresa till Sverige, anordnad för engelska företagare. Vid ett tillfälle besöktes Unnaryds kyrka. Där fick hon se en av de gamla bonaderna och blev så betagen att hon var tvungen att få veta mer om dem. Sue fick träffa ansvariga för hembygdsparkens bonadsmuseum och en sentida bonadsmålare, Torsten Bengtsson.
Att bonadsmuseet finns i Hembygdsparken beror på donationer från gårdarna Sjö och Yaberg. När Nordiska museet fick reda på detta ville de förstås ha bonaderna till Stockholm. ”De styrande” i Hylte och Unnaryd sa nej! De menade att ”har de funnits här i över 200 år så ska de vara kvar här”. Efter uppmaningen att bonaderna måste förvaras brandsäkert, klimatsäkert och stöldsäkert så byggdes ett museum i Hembygsparken.
Unnaryd kallas ”bonadsrikets Mekka” och sägs vara enda utställningen i landet som håller en bonadskollektion tillgänglig för allmänheten med en bred bild av blomstringstiden 1750 – 1850 för det sydsvenska bonadsmåleriet. Museet har specialiserat sig på den lokala kulturen kring ”Unnarydsskolan” och ”Sunnerboskolan”. Gå gärna in på hemsidan
www.bonadsmuseum.se
Jag berättade också om några av de bonadsmålare som är representerade i museet. De flesta kom från enkla förhållanden. Nils Lindberg (1719 - 1788) var indelt soldat. Han inspirerades av kyrkomålaren Anders Sillman som vid denna tid hade åtagit sig uppdraget att dekorationsmåla vapenhuset i Unnaryds kyrka. Nils hade två medhjälpare och lärjungar i Per i ”Lusshult” (1741 – 1820) och Johannes Nilsson (1757 – 1827). Sistnämnde står som dräng/backstugusittare. Anders Eriksson (1774 – 1855), avskedad soldat/klockare, influerades av ”Unnarydsskolan” genom Johannes och Per. Den målartradition som kallas ”Sunnerboskolan” härstammar från Per i ”Lusshult”. Från hans målarverkstad utvecklades ett trettiotal framstående bonadsmålare. Där fanns hans barn, barnbarn, grannar och vänner som aktivt tog del i målandet. Här började man även måla på papper som var billigt att få tag på.
Thomas Engel inflikade och berättade gamla minnen från ett projektarbete på 1970-talet. Han och en kollega åkte runt i stugorna och fotograferade bonader. Bilderna skulle sedan vara underlag till en bok av professor Nils-Arvid Bringéus i Lund.
Jag fortsatte sedan att berätta om praktiska förberedelser och visade samtidigt en egen bonad. Det är bra om man har med sig en färdig bildidé. En bonad ska innehålla en händelse som också ska ha koppling till en text i bonadens övre och ev. nedre kant. De gamla bonadsmålarnas motiv berättade mestadels om bibliska händelser. Vi fick lära oss att blanda äggtempera. Det ska vara rätt mängd av pigment, vatten och äggula. För mycket ägg ger en mer genomskinlig färg. Av ett ganska begränsat antal pigmentfärger fick vi blanda och blanda tills vi fick den önskade nyansen.
Kursdeltagarna har också, genom besök av experter, fått inblick i forskning om de äldre bonadernas pigment och fått pröva på att göra färgpigment av växter som bl a plockades på plats.
Varje år har kursen avslutats med en utställning av kursdeltagarnas alster samt härliga teater- och musikupplevelser.
Text och bilder: Kathleen Håkansson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|