Aktuellt tågstoppsläge, april 2017
|
Hej Lena!
Det går inte så bra med förhandlingarna så här långt, utredarna ändrar inte sin beräkningsmodell och mina invändningar, som jag har skrivit om förut, har inte påverkat i någon betydande grad. Men vi har naturligtvis inte gett upp, det är mycket kvar av processen, se nedan. Jag tog med mig min chef Håkan Falck till Göteborg förra veckan så att fler tjänstemän än jag skulle träffa dem och diskutera.
Yvonne Olsson på ttela var hos mig i förra veckan, hon har också talat med utredningsansvarig Jan Efraimsson på VGR. Så det blir väl en tidningsartikel framöver.
Tidplan: Den 28 april kommer utredarna att redovisa sitt arbete för VGRs kollektivtrafiknämnd. Därefter vidtar en politisk process med diskussioner i de fyra kommunalförbunden och remiss. Under hösten sammanställs remissvar och som det ser ut nu kan det bli beslut i regionfullmäktige i början av 2018. Utredarna bedömer det inte troligt att resultatet av utredningen påverkar nästa års reviderade regionala infrastrukturplan. Det är mycket kvar att göra: prioritering mellan stationer, förhandlingar med kommuner om ansvars- och kostnadsfördelning m m. I så fall blir det först i nästa revidering, förmodligen 2022, som de nya stationsorterna kommer med som enskilda objekt eller i en pott.
Den politiska processen är viktig för oss för att föra fram argument som ännu inte fått genomslag, t ex Upphärads utvecklingspotential givet en tågstation och vår övertygelse att resandet inte minskar så mycket för 3 minuters extra tid och ändrad tidtabell. Vi får hjälpas åt här.
Ett möte på "Kulla" kan väl vara på sin plats efter den 28 april, men för att få någon verkan bör någon representant för VGR vara med och naturligtvis politiker från oss. Vi kan diskutera upplägget.
Vi hörs!
Med vänlig hälsning
Göran Carlsson
Planeringssekreterare
*************************************
tel 0520-497962
Trollhättans Stad
Kommunstyrelsens förvaltning, Kontoret Tillväxt och utveckling
461 83 Trollhättan
goran.ksf.carlsson@trollhattan.se
|
|
|